donderdag 27 oktober 2011

ILI 2011: New Ways of Analysing to Prove Value

Donderdag  27 oktober 13.45 – 14.30



Frank Cervone had een goed verhaal over social netwerkanalyse: methoden die de relaties beschrijven tussen mensen of  groepen mensen met als doel om om knooppunten, verbindingen, volgordes, richtingen, afhankelijkheden en clusters te beschrijven of visualiseren. Een centraal begrip hierin is Centrality: hoe belangrijk is een persoon, groep etc.  in een netwerk.
Voor een netwerkanalyse binnen een organisatie raadt hij de tool NodeXL aan

Voor sociale netwerken noemde hij Twendz, Social Mention en Addict-o-matic, maar wel met het voorbehoud dat methodes van analyse bij dit soort sites  vaak onduidelijk zijn.
Interessant, maar ik weet niet of wij er iets mee kunnen doen. Misschien meer iets in samenwerking met MCV?

Ook de presentatie van Penny Bailey (Bailey Solutions) was niet slecht.  Haar centrale stelling was dat de enige manier waarop bibliotheken kunnen overleven is om door middel van keiharde evidence based cijfers/statistieken het management te overtuigen van hun meetbare toegevoegde waarde. 
Ze komt helaas niet met een gemakkelijke oplossing: bewijs betekent volgens haar alles bijhouden en verantwoorden wat je doet: tijdschrijven dus. Is dit iets wat we onszelf aan moeten doen? Misschien als management op dezelfde manier toegevoegde waarde aan kan tonen? 

Maarten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten