Donderdag 27 oktober 16.00 - 17.00
Het thema was hoe je een vergelijkbaar niveau van dienstverlening kunt houden in perioden van onrust en bezuinigingen.
Het eerste verhaal was van Mary Peterson, Royal Adelaide Hospital .
In de jaren 80 en 90 waren de economische problemen in Australiƫ ook groot, met grote gevolgen voor bibliotheekbudgetten, mede een gevolg van de wisselkoers.
Advies, maak een TWOS ipv SWOT (dezelfde woorden maar eindigt positief)
De tips waren:
Geef je geld slim uit, denk aan samenwerkingsverbanden
Geef de gebruikers wat ze nodig hebben
Identificeer de sleutelgebruikers en betrek hen bij het proces van besluitvorming
Pas je aan bij veranderende omstandigheden
Het 2e verhaal was heel anders, dit ging over nieuwe vormen van dienstverlening of eigenlijk kennisbehoud binnen een militaire organisatie. De sprekers waren: Rob Pike en Anji Taylor, Defense Science and Technology Laboratory (Een beetje geheimzinnig, omdat de sprekers bij defensie werken en niet gefilmd of gefotografeerd mochten worden.)
Hoe kun je kennis behouden voor een organisatie wanneer belangrijke onderzoekers met pensioen gaan.
Bij penionering werden er exit interviews gehouden, maar deze zijn alleen voldoende voor bijv projectmanagers. Onderzoekers en technici hebben veel meer kennis die niet vastgelegd is en wordt.
De 'knowledge & information services' afdeling heeft een structuur ontwikkeld en toegepast "knowledge capture" en aan de hand van een concreet voorbeeld is dit uitgelegd. (incl. korte impressies van gesprekken met de onderzoeker)
Allereerst een gedegen onderzoek naar artikelen, rapporten en andere documenten die een onderzoeker heeft gepubliceerd. Vooral veel archiefonderzoek, omdat niet alles beschikbaar is.
De gegevens van leidinggevende en pensioneringsdata van hen vastleggen.
Op basis van de informatie gestructureerde interviews met medewerker, gericht op specifieke kennis.
Via een process diagram, deze informatie vastleggen.
De directe link naar de presentatie.
Ageeth
Geen opmerkingen:
Een reactie posten